Brána do Borského parku, Plzeň

Borský park je cenný tím, že zahrnuje několik typů parkových prostor, od téměř francouzsky založené historické části, přes březové háje až po části lesoparku. S uvolněným prostorem na místě rušených ploch městské hromadné dopravy se naskýtá příležitost doplnit Borský park o chybějící zázemí, které zároveň vytvoří vstup do parku z bodu nejvíce přimknutého k městu.

Brána do Borského parku, Plzeň

Borský park je cenný tím, že zahrnuje několik typů parkových prostor, od téměř francouzsky založené historické části, přes březové háje až po části lesoparku. S uvolněným prostorem na místě rušených ploch městské hromadné dopravy se naskýtá příležitost doplnit Borský park o chybějící zázemí, které zároveň vytvoří vstup do parku z bodu nejvíce přimknutého k městu.

datum:

2014-2020 (projekt) – 2022-2023 (realizace)

klient:

statutární město Plzeň, náměstí Republiky 1/1,  301 00 Plzeň

místo:

prostor konečné tramvaje č.4; křižovatka ulic U Borského parku a Klatovská třídy

status:

realizace

foto:

Matěj Hošek

užitná plocha:

256 m²

zastavěná plocha:

438 m²

obestavěný prostor:

1 400 m³

pozemek:

980 m² zpevněná plocha, 6 450 m² sadově upravená plocha

Revitalizace území bývalé točny tramvajové linky č. 4 byla příležitostí doplnit Borský park o chybějící zázemí a vytvořit adekvátní vstup do největšího plzeňského parku.
Nový objekt tvoří bránu do parku, předěl mezi městem a zelení. Dlážděný prostor před objektem tak kontrastuje s plochou bývalé tramvajové smyčky za ním. Ta byla upravena do trávníkové plochy s novými stromy a stala se součástí parku. Část kolejiště byla v trávníku zachována jako industriální památka. V budoucnu budou na koleje umístěny platformy konstruované na vyřazených částech tramvajových podvozků. Mohou tak vznikat dočasné výstavní, divadelní a jiné sestavy, nebo mohou být užívány jako mobiliář.
Samotný objekt je výrazně liniový jednopodlažní pavilon z betonu a skla s plochou zelenou střechou, členěný na prostory kavárny a veřejných toalet, s volným průchod do parku mezi nimi. Jako linka na mapě vytyčuje spojnici mezi novými zastávkami hromadné dopravy. Na východním okraji křídlo střešní desky nahrazuje přístřešek zastávky.
Plné obvodové stěny pavilónu jsou z pohledového monolitického železobetonu se zateplením z vnitřní strany, obvodové prosklení je v hliníkovém rámovém systému. Betonové střešní desky jsou neseny ocelovými sloupky. Plochá střecha je zčásti řešena jako zelená.
Technické instalace jsou na střeše kapotovány perforovaným plechem; světlík nad kavárnou výrazně tvaruje prostor interiéru.
Zpevněná plocha před objektem je z velkoformátové betonové dlažby, terasa i pergola podél jižní fasády objektu jsou dřevěné (modřín).